E-health

5 vragen over de pilot ‘Ondersteund Thuisleven’ aan Margareth Bruikman

09/08/2021
Delen via \a\a

‘Ik vind het zeker leuk om eraan mee te doen. Ik word er ook wel blij van.’

‘De gesprekken zijn zeker anders. Je mag er even de tijd voor nemen. Je hoeft niet binnen een paar seconden te denken: wat moet ik regelen voor deze cliënt? Je mag er een leuk gesprekje van maken, waarin je er tegelijk probeert achter te komen wat de behoefte is. Soms krijg je een gezellig verhaal. En soms krijg je de mededeling dat je niet iedere dag hoeft te bellen, want dat komt niet goed uit. Dat is ook prima. De regie ligt bij de cliënt.’

‘De meerwaarde is dat de cliënt per dag kan bepalen waar hij of zij hulp bij wil en waar niet. Wij kunnen een bemiddelaar zijn tussen de contactpersonen van deze mensen. We bouwen, hoop ik, een band met hen op. Daardoor kunnen we signaleren of er dingen anders zijn dan anders of dat we misschien iemand moeten bellen voor deze mevrouw of meneer. Je neemt ook een stukje eenzaamheid weg. Willen ze een gezellig gesprekje of dat we iets voor ze doen, dan neem je wat meer tijd. Merk je dat er geen behoefte aan is, dan laat je het erbij en hang je snel weer op. Zij moeten nog wennen aan wat er kan en aan wat er gebeurt.’

‘Wat ik ervan leer? Respect hebben voor de beslissing die mevrouw of meneer zelf neemt. Niet automatisch de regie in handen nemen. Niet opdringen wat jij denkt dat het beste is. Eén mevrouw wilde dus niet dat we elke dag belden. Ze vond dat te veel, ze werd er zenuwachtig van. Ze had van de pilot iets anders verwacht dan wat er nu gebeurde. Ze kon niet zeggen wat ze wel graag wilde. Toen heb ik met haar afgesproken dat ze ons kon bellen als ze iets wilde. Of ze dat zal doen? We moeten nog kijken hoe we met haar contact houden.’

‘Het is een goed idee als mensen een keuzeknopje hebben op de telefoon waarmee ze ons kunnen bereiken, net als met een alarm. Dan hoeven ze niet eerst na te denken welk nummer ze moeten hebben en zullen ze eerder zelf bellen. Een alarm is voor échte nood, dat knopje zou zijn voor als ze even wat willen vragen. Dan hoeft er geen drempel te zijn om ons te bereiken. Zeker voor die mevrouw die niet zelf gebeld wil worden.’

Meer weten over de proeftuin? Lees hier het artikel De Zorgcentrale verbindt in proeftuin Culemborg.