Veilig thuis dialyseren
E-health

Veilig thuis dialyseren

24/07/2020
Delen via \a\a
Dianet-logo.png

‘Patiënten met nierfalen zijn meestal aangewezen op een hemodialysebehandeling van meerdere uren meerdere keren per week in het ziekenhuis. Noodzakelijk is dat niet meer, sinds de mogelijkheid bestaat om ook thuis te dialyseren. Nadat de benodigde apparatuur thuis geïnstalleerd is, kan een nierpatiënt terugvallen op een professional bij calamiteiten of als er vragen zijn. ‘Dankzij De ZorgCentrale is er 24/7 medische achterwacht aanwezig tijdens alle mogelijke situaties’, zegt directeur bedrijfsvoering Michel van der Voort.

Case-dianet.jpg
Thuisdialyse is niet nieuw. Het bestaat al een halve eeuw en het betekende het begin van Dianet, dat, naast dialyses op hun centra en in hubs, ook nierpatiënten faciliteert zodat de dialysebehandeling thuis uitgevoerd kan worden. De patiënten van Dianet dialyseren gemiddeld drie keer per week drie à vier uur. ‘Voor hen is dialyseren een noodzaak omdat de eigen nierfunctie niet meer of onvoldoende werkt. Zonder dialyse zouden zij snel overlijden. Daarmee is dialyse voor hen een levensreddende therapie. Thuisdialyse biedt de patiënt meer vrijheid en draagt daarmee bij aan het zo normaal mogelijk functioneren op sociaal gebied’.
Om de dialyse voor patiënten die alleen wonen thuis te kunnen uitvoeren, wordt een dialyseapparaat verbonden met het informatiesysteem en de alarminfrastructuur van het ziekenhuis en De ZorgCentrale. ‘Bij het dialyseren wordt er continu gemonitord op mogelijke risicosituaties. Daarnaast kunnen patiënten actief alarm slaan of bij vragen of behoefte aan ondersteuning via De ZorgCentrale 24/7 worden geholpen of in contact komen met de juiste professionals binnen Dianet. Ook patiënten die in het dialysecentrum van Utrecht dialyseren kunnen bij vragen een professional van De ZorgCentrale bellen.’
Ook patiënten die thuis dialyseren worden gemonitord en kunnen bij vragen contact zoeken. ‘Professionals die werkzaam zijn bij onze patiënten die thuis dialyseren kunnen buiten de openingstijden van Dianet voor feedback ook via De ZorgCentrale contact zoeken met de dienstdoende bereikbare dienst. De ZorgCentrale voert altijd een triage uit om op de goede plek in de organisatie uit te komen.’
Dianet is tevreden over de samenwerking. Ook omdat het voor patiënt én organisatie belangrijk is dat er bij vragen altijd de juiste persoon met de juiste achtergrondkennis en ervaring aan de lijn komt. Van der Voort: ‘Door de activiteiten van De ZorgCentrale borgt Dianet dat patiënten en medewerkers 24/7 achterwacht beschikbaar hebben en altijd met de juiste persoon in contact komen.’